Nieuw record voor Schooljudo

Europees judokampioen Dex Elmont ambassadeur

Leiden | 14 september 2015

De basisscholen in Nederland zijn weer begonnen. Dat betekent ook de start van Schooljudo. Dit jaar stevent de organisatie af op een nieuw deelnemersrecord. Maar liefst 30.000 basisschoolkinderen krijgen vanaf september gratis judolessen op school. De ambitie van Schooljudo is om dit aantal volgend jaar uit te breiden naar 40.000 deelnemende scholieren.

Uit onderzoek van sportkoepel NOC*NSF blijkt dat de jeugd in Nederland steeds minder beweegt. Van de basisschoolleerlingen haalt 1 op de 3 de beweegnorm niet. 43% van de kinderen zit meer dan twee uur per dag achter computer of televisie. Als het gaat om snelheid, kracht en motorische vaardigheden scoren kinderen van nu significant slechter dan hun leeftijdgenoten in de jaren tachtig. Bewegingsonderwijs is deels wegbezuinigd. Eén op de vijf basisscholen in Nederland gaf in 2014 zelfs minder gymles dan de norm toestaat. Dit betekent dat ongeveer 400.000 kinderen maar één uur in de week sporten.

Plezier in bewegen
Zilveren Kruis is partner van Schooljudo. Door deze samenwerking helpt de verzekeraar meer jongeren in beweging te krijgen. Commercieel directeur Jan Willem Evers: ‘Sporten en bewegen is ontzettend belangrijk voor de jeugd. Mijn eigen kinderen sporten en bewegen volop; zowel op school als daarbuiten. En ik zie dat ze daar enorm van genieten. Lekker in beweging zijn doet ze zichtbaar goed. Schooljudo is bij uitstek geschikt om jonge kinderen vitaal en weerbaar te maken. Ze leren steviger in hun schoenen te staan en zitten daardoor lekkerder in hun vel. We zijn trots dat we als partner van Schooljudo een concrete bijdrage kunnen leveren aan een vitalere jeugd.’

Dex Elmont
Dex Elmont is de nieuwe ambassadeur van Schooljudo. Hij gaat zich vanaf september inzetten voor het grootste schoolsportinitiatief op basisscholen. Elmont: ‘Toen ik klein was merkte ik al hoeveel vertrouwen judo me gaf. Niet alleen zat ik fysiek beter in m’n vel, ik kon me ook veel beter beheersen en leerde sportief om te gaan met leeftijdgenootjes. De lessen die ik toen geleerd heb gebruik ik nu nog steeds. Het is fantastisch dat kinderen de kans krijgen om de waarden van judo op school te leren. Ik heb geen seconde getwijfeld om als ambassadeur mijn bijdrage te leveren aan het succes van Schooljudo’.

Zeven waarden
Bij Schooljudo staan zeven basiswaarden centraal die kinderen spelenderwijs helpen met hun sociale en motorische ontwikkeling, de zogenaamde skills for life. Dit zijn: respect, samenwerken, discipline, beheersing, weerbaarheid, vertrouwen en uiteraard plezier.
Elmont: ‘Ik geloof erin dat als kinderen een periode Schooljudo doen ze daar echt sterker van worden. Fysiek, maar vooral ook mentaal.  Het directe contact, het stoeien en het samenwerken geeft vertrouwen. Vertrouwen in jezelf én in elkaar. Daar hebben kinderen de rest van hun leven baat bij.’

NOC*NSF
Zilveren Kruis is Partner in Sport van NOC*NSF. De samenwerking richt zich op projecten die de jeugd in beweging brengt. Schooljudo is een voorbeeld van een project voor leerlingen in het basisonderwijs. Meer informatie staat op www.zilverenkruis.nl/schooljudo.

Fotobijschriften
Bij de foto's graag de volgende onderschriften plaatsen:
Dex Elmont opent Schooljudoseizoen: recordaantal van 30.000 deelnemers
Quotes

Bedrijf en Links
Over Zilveren Kruis
Zilveren Kruis heeft 3,5 miljoen verzekerden en is onderdeel van Achmea. We staan onze klanten dagelijks met raad en daad terzijde. Of het nu gaat om het regelen van zorg, het betalen van zorg of het streven naar vitaliteit. Wij helpen mensen hun weg te vinden in de zorgwereld en het maken van de juiste persoonlijke keuzes. Bijvoorbeeld met hulp van onze zorgcoaches. Of met een persoonlijke online pagina op Mijn Zilveren Kruis waar je altijd kunt zien waar je financieel aan toe bent. Samen met NOC*NSF maken we ons sterk om de jeugd in beweging te krijgen. Want streven naar vitaliteit staat bij ons voorop. Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Zilveren Kruis. Raad en daad.
Social media pitch

Nieuw record voor Schooljudo http://bit.ly/1UGMP5V

Volg Zilveren Kruis via:

Ga naar onze Facebook pagina zilverenkruis
Ga naar onze twitter pagina zilverenkruis
Ga naar onze twitter pagina
Ga naar onze flickr pagina
Ga naar onze youtube pagina zilverenkruisachmea
Ga naar onze linkedin pagina
Ga naar onze instagram pagina zilverenkruisachmea
Ga naar onze pinterest pagina
Ga naar onze blog pagina